Jak sprawdzić grubość lakieru samochodowego?

Jak rozpoznać auto powypadkowe?
Październik 8, 2014
Miernik z wbudowaną sondą czy na przewodzie?
Październik 8, 2014
Show all

Kupując używany samochód musimy zwracać uwagę na najdrobniejsze szczegóły. Nie da się ukryć, że jednym z ważniejszych elementów jest stan karoserii auta. Niestety często nie jesteśmy w stanie ocenić jakości lakieru „na oko”. Na szczęście możemy zaopatrzyć się w specjalny przyrząd do badania karoserii. Pytanie tylko jak używać miernika lakieru?

Praktyczne rady
Podstawową funkcją miernika elektronicznego jest pomiar grubości lakieru samochodowego. Jeszcze przed rozpoczęciem pomiaru warto dokonać kalibracji przyrządu. Wykonując pomiar należy pamiętać, że nie ma szczegółowych wskazań odnośnie grubości powłoki lakieru w poszczególnych modelach aut. Wartości te często zawierają się w przedziale 80-150 um. Dla przykładu lakier niemetalizowany nie jest pokrywany warstwą bezbarwną przez co jego grubość oscyluje wokół 80 um.

Gdzie i jak mierzyć lakier
Dokonując pomiaru nie możemy ograniczać się tylko do jednego miejsca. Grubość lakieru warto sprawdzić na każdej części nadwozia. Wyniki pomiędzy poszczególnymi badaniami nie powinny różnić się o więcej niż 30 um.

Badając powłokę dachu, możemy ją potraktować jako powierzchnię wzorcową. Wynika to z faktu, że ta część auta ulega uszkodzeniom najrzadziej. Jeśli jednak wykryjemy na dachu ślady tzw. „szpachli” to znak, że samochód uległ poważnemu wypadkowi.

Największą uwagę powinniśmy zwrócić na błotniki, w szczególności tylne, ponieważ właśnie te elementy ulegają uszkodzeniom najczęściej.

Oprócz dachu i błotników pomiary powinny objąć także pokrywę silnika, kielichy amortyzatorów, słupki zewnętrzne a także słupki i progi wewnętrzne. Przy każdym z tych elementów nie powinniśmy się ograniczać tylko do jednego pomiaru. W przypadku pokrywy silnika możemy ich zrobić nawet kilkanaście.

Warto również dokonać pomiaru pola w okolicach numeru VIN. Wykrycie „szpachli” w tym miejscu może oznaczać, że numer został przespawany z innego auta. To z kolei może oznaczać wątpliwą przeszłość pojazdu (kradzież).

Warto zaznaczyć, że miernik lakieru jest urządzeniem wykorzystywanym nie tylko przez „laików”, ale także przez doświadczonych mechaników samochodowych. Ludzkie oko nie zawsze jest w stanie dostrzec pewne defekty auta. Miernik lakieru może nam powiedzieć o wiele więcej o przeszłości wybranego modelu. A tym samym może pomóc w podjęciu decyzji o zakupie auta.

Komentarze są wyłączone.